Home > Noorwegen > Naar het uiterste noorden van Europa > Reisverslag dag 14
1 juli 2017 -26 juli 2017 (26 dagen)
Vroeg op. We hebben een lange reisdag voor de boeg. Vandaag rijden we naar Tromsø. Onderweg moeten we met twee veerboten over. Na het ontbijt laden we de bagage in. Als we weg willen rijden, start Brutus niet. Hij doet alleen 'klik'. Het kan niet aan de accu liggen, want de lichten doen het nog goed. Het lijkt of de startmotor het begeven heeft. Er zit niets anders op dan de ANWB te bellen voor hulp. Zij hebben niet eerder een pechgeval gehad zo noordelijk.
Ze kunnen daardoor niet precies zeggen hoe lang het duurt voordat er hulp komt, maar ze zullen iemand sturen. Een half uurtje later al komt er een auto voorrijden met een monteur. Hij kijkt in de motor, probeert te starten en checkt de accu. 'It's the starter', mompelt hij. Hij kan het niet ter plaatse verhelpen. De auto moet op transport naar de garage in Hammerfest. Er komt iemand om hem op te pikken. Weer een uurtje wachten. Een truck komt voorrijden. De chauffeur blijkt van de plaatselijke brandweer te zijn, maar momenteel de enige chauffeur die met deze vrachtwagen kan rijden. De andere chauffeur zit aan zijn rijtijden limiet. Brutus wordt op de vrachtwagen getakeld en naar de garage gereden. Voor de garage staat een andere Landrover. Een Belgische Defender. De eigenaar vertelt in het Vlaams dat hij ook startproblemen kreeg op weg naar de Noordkaap. Zijn startmotor is al vervangen. Hij is uiteindelijk niet op het puntje geweest. De garage-eigenaar kijkt moeilijk. Hij legt uit dat er in Noorwegen nauwelijks reserve Landrover onderdelen voorhanden zijn. Er was één startmotor beschikbaar en deze heeft hij net gisteren ingebouwd in de Belgische auto. Hij gaat bellen voor alternatieven. Even later komt hij terug met een optie. Er is een startmotor beschikbaar, maar die moet uit het buitenland komen. Met de expressdienst zou deze hier volgende week vrijdag kunnen zijn. Ook schat hij de kosten op 15.000,- Noorse Kronen (ongeveer 1700,-) voor het transport. De monteur roept ons. Hij heeft misschien een trucje. Je kunt de startmotor een tikje geven en dan start de motor weer. Dit werkt enkele keren, maar daarna ook niet meer. De startmotor lijkt helemaal dood. Teleurgesteld ziet de monteur ook deze optie verloren gaan. Maar weer bellen met Nederland. Als de auto niet binnen 48 uur gerepareerd kan worden, is vervangend vervoer beschikbaar. Maar gezien het verloop van onze reis kunnen we de auto later niet meer oppikken. De auto zou dan op transport naar Nederland moeten en er zou een huurauto gevonden moeten worden die in Nederland weer ingeleverd kan worden. Dit is duur en lastig.
Verschillende opties worden bekeken. Tijdelijk een huurauto voor een week en dan vanuit Hammerfest in één ruk naar huis? Alles is beter dan vastzitten in Hammerfest. Uiteindelijk stelt de ANWB voor om vanuit Nederland een startmotor op te sturen. Er vliegt dan iemand met de startmotor naar Hammerfest. Morgenmiddag zou hij hier kunnen zijn. Hij vliegt dan op Bergen, Tromsø en uiteindelijk Hammerfest. Hoewel de garage normaliter dicht is op zaterdag, is Kristian bereid de garage te openen en de startmotor te monteren. Dan hoeft er niet per se een monteur ingevlogen te worden en hoeft vanuit Nederland geen gereedschap meegenomen te worden. Wij bellen het hotel in Tromsø af (maar aan de kosten zitten we toch vast vanwege de late annulering) en boeken het hotel in Hammerfest voor nog twee nachten bij. Hopelijk lukt het om de auto morgen weer rijdend te krijgen en kunnen we alsnog op pad. Daarna zien we wel wat te doen met de geboekte hotels en ferry's. Met een taxi laten we ons weer terugrijden naar het hotel. Het is inmiddels vier uur. De dag is voorbij gegaan. 's Avonds na het eten kijken hoe we de route kunnen aanpassen, zodat we toch weer op tijd thuis zijn. Als we één nachtje korter op Lofoten blijven en één dag korter in het Fjorden gebied, zou het moeten passen. Uiteraard onder voorbehoud dat Brutus morgen weer rijdt.