Reisavonturen Italië

Home > Italië > Noord Italië en San Marino > Reisverslag dag 12

Reisverslag Noord Italië en San Marino

24 juni - 13 juli 2022 (20 dagen)

Italië > San Francesco van Assis

Dag 12 - Dinsdag 5 juli 2022

De B&B heeft vijf kamers. Het ontbijt wordt in een kleine gemeenschappelijk ruimte geserveerd. Laura heet ons welkom in het Italiaans en legt het ontbijt uit in onafgebroken Italiaans. Ze spreekt rustig en wijst alles aan. Hoewel we haar niet verstaan, begrijpen we het meeste wel. Op haar beurt begrijpt zij dat we koffie en thee willen met geroosterd brood. Na het ontbijt laten we de bagage in het halletje staan. We wandelen de stad Siena weer in. Het is rustig op straat. De eerste toeristen melden zich weer. We steken de Via dei Montanini over en komen bij de Sint-Dominicusbasiliek. Vanaf het kerkplein zien we de Duomo kathedraal op de naastgelegen rotspunt liggen. De kerk is in het verleden door brand en aardbevingen beschadigd. Begin 20ste eeuw is de kerk gerestaureerd. De kapel van Catharina van Siena, aan de rechterzijde van de basiliek, is een bedevaartsoord. Vanaf de kerk lopen we om het voetbalstadion.

Italië -

We volgen de stadsmuur en komen weer uit bij de Porta Camollia stadspoort. Hier kwamen we gisteren ook de historische stad binnen. We wandelen richting het station, waar de auto geparkeerd staat. Voor het laatste stukje nemen we weer de roltrap. Bij de parkeerautomaat hoeven we maar twee euro af te rekenen. Dit blijkt dus inderdaad het maximum tarief te zijn. We hoeven zelfs niet extra voor de nieuwe kalenderdag te betalen. Met de auto rijden we terug naar de Bed and Breakfast om de bagage op te halen. Voor de deur is geen vrije parkeerplaats. We parkeren de auto dubbel en halen één voor één onze bagage, zodat altijd iemand bij de auto is. We hebben vandaag de tijd. Daarom stoppen we op weg naar Assisi bij het Lago Trasimeno. Misschien leuk om een wandeling langs het meer te maken. Het enorme meer heeft een omtrek van 54 kilometer. Wanneer we bij het plaatsje Castello del Lago, aan de zuidzijde van het meer, de auto parkeren, blijkt het niet zo’n omgeving te zijn om een wandeling te maken. Er zijn vooral grasvelden en strandjes langs de oever van het meer. Weinig schaduw. We besluiten eerst iets te drinken en daarna lekker met de stoeltjes onder de bomen gaan zitten. Gewoon even lekker niets. Meer mensen verblijven in de schaduw. Een enkeling waagt zich in het water. Om half twee pakken we alles weer in. We rijden in een uurtje naar Assisi.

We slapen weer in een bed and Breakfast. We kunnen hier op eigen terrein parkeren. We zo handig, want parkeren in de nabijheid van de vesting van Assisi is prijzig. gratis parkeerplaatsen liggen buiten het stadje. Met een pendeldienst kun je naar het centrum rijden. Onze navigatie leidt ons feilloos naar het overnachtingsadres. We parkeren de auto naast het huis. De eigenaar laat ons de kamer zien en legt uit hoe we het makkelijkste in de stad kunnen komen. Even laten lopen we onder de Porta Nuova door, de zuidelijke poort van de ommuurde historische stad van Assisi. Het was Franciscus van Assisi die in 1221 de orde van de minderbroeders opgericht heeft. De volgelingen, de Franciscanen, schonken hun bezittingen aan de armen en leefden zelf in soberheid. In 1226 overleed Francesco in Assisi. Na zijn dood bouwde men de Basilica di San Francesco. Zijn lichaam werd in de basiliek begraven, een bedevaartsplaats. De Basilica di Santa Chiara, gewijd aan Chiara of Assisi één van de eerste volgers van Francesco, is de eerste kerk die wij tegenkomen. In de crypte onder de kerk ligt het gebalsemde lichaam van Chaira opgebaard. Aan de looprichting en hekken te zien, kan het hier doorgaans veel stuk drukker zijn. Nu valt de stroom bezoekers mee. Ook op straat is het niet overdreven druk. Natuurlijk lopen er toeristen, maar geen grote aantallen. Misschien komt dit door de hoge temperaturen of het al wat latere tijdstip in de middag. We dwalen door de Middeleeuwse straatjes. Op het Piazza del Comune staat het stadhuis en een romeinse tempel van Minerva. Achter de tempel façade is later een kerk gebouwd. De tempel dateert uit de eerste eeuw voor Christus. De kerk is uit de zestiende eeuw en later in barokke stijl gerenoveerd. Het overdadige interieur met bronzen beelden van deze wat kleinere kerk is prachtig. Aan het einde van de doorgaande straat komen we uit bij de imposante Basiliek van Sint-Franciscus van Assisi. De kerk steekt mooi af tegen het lager gelegen landschap achter de kerk. Hier is goed te zien dat Assisi op een strategisch rotsplateau ontstaan is. De basiliek bestaat uit een onder- en bovenkerk.

Als eerste bezoeken we de onderkerk. Het plafond en muren zijn prachtig gedecoreerd met fresco’s en Bijbelse afbeeldingen. De kerk is een bedevaartsoord voor pelgrims. Het is niet toegestaan om foto’s te maken. Eigenlijk leent de omgeving zich ook niet om het even stiekem te proberen. Gelovigen bidden in de kerk, terwijl toeristen de kerk bewonderen. Via een trap komen we in de crypte onder de kerk. Hier staat de tombe van de heilige St. Francesco. Sommige mensen huilen bij het graf van de heilige. Dit voelt wat dubbel, want juist de mensen die geld hebben om naar de basiliek af te reizen, staan verder weg van het sobere gedachtengoed van de Franciscanen. De Bovenkerk is groter. Misschien daardoor wel een beetje kil. In 1997 is de bovenkerk zwaar beschadigd bij een aardbeving. Een deel van het dak en de toren zijn ingestort. Helaas zijn hier ook mensen door het vallende puin omgekomen. De kathedraal is gelukkig weer in oorspronkelijke staat hersteld. Ook de fresco’s op het plafond zijn gerestaureerd. Wanneer je door de kerk loopt, heb je geen idee dat er pal onder nog een kerk gesitueerd is. Vanuit de kathedraal wandelen we terug naar het centrum van Assisi. We bestellen een biertje. Aan het begin van de avond besluiten we niet eerst terug te lopen naar ons onderkomen, om daarna weer naar het centrum te gaan om te eten. In een klein steegje zien we een gezellig terrasje. Terwijl we op ons eten wachten raken we in gesprek met een Amerikaans stel. Zij zijn naar Europa gekomen om twee bruiloften bij te wonen. In de dagen er tussen trekken ze door Italië.

Uitzicht PortofinoDe haven van Portofino en de gekleurde huizen aan de kade