Reisavonturen Egypte

Reisverslag Rondreis Egypte

November 2004 (15 dagen)

Egypte > De tempels van Karnak en Luxor

Dag 10 - Dinsdag 23 november 2004

Als ik wakker word, drijven we al op de Nijl. De bemanning is om drie uur opgestaan en laat de beide boten met de stroom meedrijven. Rond half zes verwijderen ze de zeilen aan de zijkant. De feloeka's vangen hierdoor namelijk veel zijwind. De koude wind over de Nijl maakt ons direct klaarwakker. Ik kruip dieper weg in mijn slaapzak. Ondertussen geniet ik van de prachtige zonsopgang. Voor het laatste stukje wordt rond zes uur het zeil gehesen. Laverend varen we door naar de tempel van Kom Ombo. Voor de tempel liggen al veel cruiseschepen in dikke rijen afgemeerd.

Egypte - De offering aan de goden

De opvarenden zijn ons al voor bij het bezoek aan de tempel. Het is echter nog geen half acht. We eten eerst nog ons ontbijt aan boord. Daarna nemen we afscheid van de bemanning. We lopen naar de tempel. Mohammed geeft buiten de tempel een uitleg. De tempel is een vervallen, maar indrukwekkende Grieks-Romeinse tempel. De tempel is volledig symmetrisch gebouwd. Het linkerdeel van de tempel is gewijd aan de valkgod Haroëris (Horus) en het rechterdeel aan de plaatselijke krokodilgod Sobek. Mohammed geeft een uitleg over de voorstellingen op de wanden. Vele zuilen zijn versierd met de lotusbloem van Opper-Egypte en de papyrus van Lower-Egypte (Delta). Na de uitleg is er gelegenheid om de tempel zelf te bezichtigen. Uitgerekend bij deze tempel begeeft mijn fotocamera het. De lens blijft hangen tussen in en uit. Door de batterijen te verwijderen en de diskette te vervangen komt weer leven in het apparaat. Dus nog snel maak ik wat foto's. Na het bezoek ontmoeten we Camel weer. Hij heeft de bus vanuit Aswan naar Kom Ombo gereden. In konvooi rijden we richting Edfu. Bij Edfu brengen we een bezoek aan de tempel van Edfu ofwel de tempel van de valkgod Horus. Deze tempel heeft bijna 2000 jaar onder het zand gelegen. Hierdoor is de tempel in goede staat bewaard gebleven. Vooral de Pyloon (de toegangspoort) laat goed zien hoe de tempels vroeger gebouwd werden. De offerzaal achter in de tempel is ook nog in oorspronkelijke staat. In weinig tempels is het dak nog in tact.

Egypte - De zuilengalerij in de tempel van Karnak

Na de bezichtiging rijden we in ongeveer een uurtje weer door richting Luxor. Hier arriveren we om half twee bij ons hotel. Gelukkig kunnen we direct onze kamers in. We bestellen de lunch en nemen in de tussentijd een douche. Daarna staat de lunch weer gereed. Een prima concept. We laten ons de lunch goed smaken. Aan het einde van de middag brengen we een bezoek aan de tempels van Karnak., zo'n drie kilometer van Luxor. Met zeven, door paarden voortgetrokken, rijtuigen, rijden we in een optocht naar Karnak. Voor de tempel geef Mohammed een uitgebreide uitleg over de tempel. Karnak is een immens complex van tempels. Het hart van de tempel wordt gevormd door de tempel van Amon. De binnenhoven, de zuilengalerijen en de kolossen, Karnak is overweldigend. Kosten noch moeite zijn gespaard. In totaal werkten 80.000 arbeiders in de tempel. Het complex was 1000 jaar onder het zand bedolven en halverwege de 19de eeuw opgegraven. Binnen vertelt Mohammed uitgebreid over de kolossen van Ramses II, de tekeningen en de hiërogliefen op de muur en de betekenis hiervan. Ook vertelt hij over de bouwwijze van de tempel. Hij vertelt totdat blijkt dat de tempel vandaag eerder dicht gaat (om vijf uur in plaats van zes uur). In de resterende tien minuten laat Mohammed snel de rest van Karnak zien, de Obelisk en het heilige water.

Egypte - De tempel van Luxor

We worden bijna letterlijk de tempel uitgeveegd. Buiten is het inmiddels donker geworden. Met de paard-en-wagen rijden we weer terug naar Luxor. Bij de Luxor tempel stappen we uit. Ook hier krijgen we van Mohammed een uitgebreide uitleg van de prachtig verlichte tempel. De Luxortempel met zijn zuilenrijen is één van de indrukwekkendste monumenten uit de Egyptische oudheid. Het complex ligt pal aan de Nijl rivier. De tempel is gebouwd door farao Amenhotep III en werd later door Rames II uitgebreid. Later heeft ook Alexander de Grote nog zijn bijdrage aan de tempel geleverd. Door verwaarlozing werd een gedeelte van de tempel betrokken bij de stad. Woningen verrezen in de tempel. Nu staat enkel nog de Abu al-Haggag moskee in het tempelcomplex. Een 25 meter hoge obelisk flankeert de toegang tot de tempel. Oorspronkelijk stond er nog een obelisk, maar deze is aan het begin van de 19de eeuw cadeau gedaan aan Frankrijk. Deze obelisk staat nu op de Place de la Concorde. Na het tempelbezoek is het tijd om te gaan eten. Met de groep, althans een groot deel van de groep, gaan we eten bij een restaurant op aanraden van Mohammed. Hier eten we lekker op het open terras. Tenslotte sluiten we de dag af met een lekker biertje in het hotel.

HutjesDe overnachtingshutjes in het oaseplaatsje Dakhla.
Abu SimbelDe twee tempels in één overzciht