Reisavonturen Nederland

Home > Nederland > Weekendje Dordrecht > Reisverslag dag 2

Reisverslag Weekendje Dordrecht

19-21 februari 2021 (3 dagen)

Nederland > De historie van Dordrecht

Dag 2 - Zaterdag 20 februari 2021

IK heb prima geslapen vannacht. Het voordeel van deze Bed and Breakfast is dat we het ontbijt zelf kunnen regelen. Hierdoor hoeven we geen tijdstip af te spreken. We dekken de tafel met broodjes, eieren, jus d’orange en koffie. Het ziet er prima verzorgd uit. Buiten schijnt de zon al op de grachtenpandjes. De huizen vormen de achtergevels van de winkels aan de Voorstraat. Veel huizen snakken naar een stevige onderhoudsbeurt. Door de ligging aan de gracht is dit nog niet eenvoudig. Veel panden zijn zo te zien al eeuwenoud. We hebben voor vandaag twee stadswandelingen uitgezocht. Eén wandeling loopt langs de historische plekken van Dordrecht. In de beschrijving staat veel uitleg over de stad. De tweede wandeling is de NS-wandeling vanaf station Dordrecht Stadspolders. Deze wandeling loopt precies langs onze B&B. We besluiten om met de historische wandeling te beginnen. De wandeling start bij het Weeskinderendijk parkeerterrein, waar wij gisteren geparkeerd hebben. We besluiten om niet helemaal terug te lopen. We pakken de route op bij de Kalkhaven. Hiervandaan hebben we zicht op de enorme spoorhefbrug. Deze brug verving de oude spoorverbinding in 1985. Je kunt de hefbrug met recht een blikvanger van de stad noemen. Via de Kalkhaven komen we bij de Onze Lieve Vrouwekerk. De oorsprong van de kruisbasiliek stamt uit de dertiende eeuw. Tijdens de grote stadsbrand van 1457 raakte de kerk zwaar beschadigd. Na de restauratie kreeg de kerk zijn huidige vorm. De toren werd vanaf 1504 toegevoegd, maar werd nooit helemaal voltooid. In 1572, tijdens de Reformatie, kwam de kerk in handen van de protestanten. Achter de kerk lopen we de Grotekerksbuurt in. We passeren onze Bed and Breakfast. Voorbij het stadhuis gaat de straat over in de Groenmarkt. Hier slaan we de Vleeshouwersstraat in.

Nederland - Het kleine Brugwachtershuisje bij de Leuvebrug dateert uit 1937

Een gezellig ogend smal straatje. Hier waren vroeger de slagers gevestigd. De dieren werden op straat geslacht. Aan de andere zijde van de straat komen we bij de Nieuwe Haven. Door de groeiende handel werd de haven in 1410 gegraven. Door de strategische ligging aan de vaarwegen verdiende Dordrecht veel geld aan de handel in wijn, hout, graan en wol. We passeren de Lange IJzeren brug. De stalen brug dateert al uit 1855. We passeren het Huis van Gijn, een patriciërs huis uit 1729 van de bankier van Gijn. Het museum is gesloten. We vervolgen de route via de Wolwevershaven. Hier hebben we gisteravond ook gelopen. Aan de kade ligt de historische stoomsleepboot Pieter Boele afgemeerd uit 1893. Het schip ligt er goed onderhouden bij. Via de Kuipershaven komen we bij de Groothoofdspoort. De voormalige toegangspoort van de stad Dordrecht. Men schat dat de oorsprong van de poort uit de 14de eeuw stamt. Achter de poort begint de Wijnstraat. Alleen al deze straat telt zo’n zestig rijksmonumenten. Veel van de huizen beschikken nog over oude wijnkelders, waar de wijn kon rijpen. Via de Nieuwbrug komen we weer in de Voorstraat. Even verderop gaan we door de imposante toegangspoort van de oorspronkelijke Munt van Holland. Sinds 1366 werden hier munten geslagen. Achter de Munt komen we opnieuw bij een poort. Dit keer komen we op de binnenplaats van het ‘Hof van Nederland’, omgeven door de restanten van het in 1275 gestichte Augustijnenklooster. In het Hof vond in 1572 de Eerste Vrije Statenvergadering plaats, waar Willem van Oranje als stadhouder wordt erkend. We zijn al zo’n drie uur op pad. Hoewel de historie van de stad zeer interessant is, wordt het lastiger om alle informatie op te nemen. Bij een visstalletje op de brug bestellen we kibbeling. Een prima lunch. We lopen via het Arend Maartenshof en het Regenten- en Lenghenhof terug naar de Bed and Breakfast. We eindigen de rondwandeling bij het standbeeld van de gebroeders de Witt op de Visbrug. Hier staat ook het mooie pand “De Gulden Os”. Dit Gotische gebouw uit begin 16de eeuw is uitgevoerd met een trapgevel. Op de top rust een in goud vergulde os. Tegenwoordig is de bibliotheek gevestigd in dit pand.

Nederland - De oude huisjes aan de Hofstraat in Dordrecht

We keren terug naar ons onderkomen. In de middag gaan we opnieuw op pad. We wandelen door het centrum naar het station van Dordrecht. De stoptrein van RNET komt al aanrijden. In een paar minuten rijden we naar het station Dordrecht Stadspolders. Het lukt de conducteur net om alle reizigers op dit korte stukje te controleren. Vanaf station Stadspolders volgen we de NS-wandeling terug naar het centrum. De wandeling loop over het Eiland van Dordrecht. Dit strategisch gelegen stuk land is ontstaan tijdens de Sint Elisabethvloed van 1421. We komen bij de Wantijdijk. Het Wantij is de waterverbinding tussen de beneden Merwede en de Nieuwe Merwede. Vroeger botsten het water bij opkomende getijden van beide zijde tegen elkaar. Sinds de aanleg van de Deltawerken is dit verleden tijd. Via de graskant langs de dijk volgen we het water. Bij het Wantijpark slaan we linksaf. We volgen de rand van het park. Voorzichtig steken we de drukke Oranjelaan over. Aan de overzijde ligt Villa Augustus. Een hotel en restaurant in de voormalige watertoren. Vanaf de watertoren volgen we de kade terug naar de Groothoofdspoort. Onderweg, op het Energieplein, richten kinderen met een stok een slagboom op. We moeten tol betalen, zeggen ze lachend. Gelukkig laten ze ons door. Vanaf de Groothoofdspoort heeft de route een overlap met de ochtendroute. Via de Wijnstraat komen we weer bij het Hof van Nederland. Via het Schefferplein komen we in de Groenstraat. We laten de rest van de route voor wat het is. In onze kamer nemen we een wijntje. Dit hebben we wel verdiend. ’s Avonds halen we weer onze maaltijd bij hetzelfde restaurant. Ook dit keer smaakt het prima.

Schepen in de havenVerschillende boten liggen in de Wolwevershaven
Villa AugustusDe voormalige watertoren Villa Augustus is tegenwoordig een hotel
Hof van HollandIn het Hof van Holland vond in 1572 de eerste Vrije Statenvergadering plaats