Reisavonturen Argentinië

Home > Argentinië > Rondreis Patagonië > Reisverslag dag 19

Reisverslag Rondreis Patagonië

12 nov 2008 - 8 dec 2008 (27 dagen)

Argentinië > Een extra vlucht over de Perito Moreno

Dag 19 - Zondag 30 november 2008

Een rustdag vandaag in El Calafate. Aan het einde van de middag vliegen we verder naar Bariloche. Het is prachtig warm weer in El Calafate. René heeft vanuit de reisgids een wandelroute gevonden naar Laguna Nimez. Hij heeft gisteravond de excursie aangeboden aan de overige reisgenoten. Er bestaat twijfel of hij het wel serieus meent. Uiteindelijk staat een groep van tien personen klaar voor de wandeling.

Argentinië - Een havik houdt alles goed in de gaten vanuit de lucht

Laguna Nimez is een verzamelplaats voor vogels en flamingo's. Net buiten het dorp staat de route naar het meertje al aangegeven. Ook worden we al begeleid door een groep zwerfhonden naar het meertje. De toegang blijkt gesloten. Wij volgen echter andere lokale wandelaars en klimmen over het hek heen. Laguna Nimez is een meertje met vele broedvogels, kievits, ibissen, haviken en buizerds. Vanaf een zandduin hebben we zicht op Lago Argentino. In de verte zien we groepen flamingo's staan. Ook hier helpen zwerfhonden. Alsof ze het voor ons doen, rennen ze naar de flamingo's. De flamingo's vliegen verschrikt op. Het is een mooi gezicht hoe de flamingo's over het meer scheren. Terwijl wij via de andere kant van het meer terug wandelen, maakt een buizerd duikvluchten op ons. Waarschijnlijk heeft hij een nest in de buurt. Snel lopen we verder. Terug in El Calafate bestellen we een koffie met gebak op een terras. Verderop nemen we een biertje en we wandelen wat door de winkelstraat. Om half vier is de transfer naar het vliegveld. We hebben dan wel genoeg gezien van El Calafate. Er staat weer een luxe dubbeldekker voor de deur. We zijn redelijk aan de vroege kant op de luchthaven. Buiten is het nog steeds prachtig weer. Terwijl we wachten op de vlucht, wordt er vertraging gemeld voor onze vlucht met Aerolineas Argentina.

Argentinië - De Perito Mereno gletsjer vanuit de lucht. De piloot van de lijnvlucht was zo aardig om een extra rondje te vliegen boven de gletsjer

Uiteindelijk stijgen we met één uur vertraging op richting Bariloche. Bij het opstijgen zien we de Fitz Roy en de Cerro Torre zonder wolken in de verte goed liggen. Uniek! Ook de Perito Moreno geltsjer en de Upsala Gletsjer zijn goed te zien. De piloot vliegt speciaal een extra stuk om, om dit goed te bekijken. Eerst is het aan de linkerzijde goed te zien en even later draait hij het vliegtuig voor de passagiers aan de rechterkant. Ook vliegt hij over het gletsjer gebied Los Glaciares. Hier zien we zelfs de Torres del Paine liggen in Chili. Bijzonder! Na een half uurtje cirkelen, zet het vliegtuig koers naar Bariloche. Dat we hier met nog meer vertraging landen, vindt niemand meer erg. Om negen uur zet het vliegtuig de banden op de grond in Bariloche. Terwijl we naar het hotel in het centrum rijden, gaat de zon onder. We zijn duidelijk hier een stuk noordelijker en het wordt hier veel eerder donker. Bariloche telt 140.000 inwoners en is een typische wintersportplaats. Het centrum heeft veel Zwitserse invloeden met houten gevels. Ook heeft Bariloche veel chocoladewinkels. 's Avonds eten we de specialiteit: kaasfondue, in een typische Zwitserse eetgelegenheid. Het is al na middernacht als we uitgegeten zijn. Aansluitend drinken we op een terrasje buiten nog enkele biertjes tot half twee 's nachts.

MariabeeldHet mariabeeld kijkt over Santiago de Chile
Perito MorenoDe ijsmuur van de Perito Moreno Gletsjer is op sommige stukken zestig meter hoog
Zeven merenrouteEén van de meren van de zeven meren route tussen Bariloche en San Martin
GletsjerwandDe imposante gletsjerwand van de Perito Moreno

Reisverslag Rondreis Patagonië

Ben jij een wereldreiziger?