Home > Japan > Betoverend Japan > Reisverslag dag 113
8 augustus 2016 - 21 augustus 2016 (13 dagen)
Ik begin de dag met het uitzoeken van mijn bagage. Ik heb mijn handbagage vrij van vloeistoffen. Ook gooi ik de nodige folders van bezienswaardigheden weg. Zo gedurende de reis verzamel je behoorlijk wat toegangstickets, informatiefolders en plattegronden van steden. Op mijn gemak wandel ik voor de laatste keer naar het Osaka station. In een restaurantje bestel ik koffie en een broodje. Het is met de trein een uurtje rijden naar de internationale Luchthaven Kansai bij Osaka. Terwijl ik Japan buiten aan mij voorbij zie trekken, denk ik terug aan twee geweldige weken in dit land. Op de luchthaven is ook alles weer geregeld. Borden geven precies aan waar ik naar toe moet. Ik probeer in te checken bij de automaat. Het proces stopt. Ik krijg een kaartje dat het inloggen niet gelukt is. Een medewerkster die het ook probeert, krijgt hetzelfde resultaat. Bij de check-in balie lukt het wel.
Wil je bij het raam bij de nooduitgang zitten? Je hoeft niet bij te betalen. Dat lijkt mij prima. Het blijft onduidelijk waarom de machine de boarding niet kon afronden. Ik bekommer me er niet om. Bij de bagagecontrole zijn maar een paar mensen voor me en ook de douane procedure verloopt snel. In een barretje bestel ik wat te drinken en wacht tot mijn vlucht gaat. Een groep Japanse vrouwen komt bij de gate naast mij zitten. Als ze een foto willen maken, grap ik of ik er ook op moet? Dat willen ze wel. Direct zitten ze rondom mij en moet er met iedere camera een foto gemaakt worden. Ze gaan een rondreis door Canada maken. Ik laat ze mijn reisroute zien. Ik krijg direct snoepjes aangeboden. In het vliegtuig zit ik naast Keith. Hij is met zijn gezin naar Japan geweest. Zijn vrouw is van origine Japans. Hij woont nabij Los Angeles en geeft tips wat te bezoeken. Bij de maaltijd moet er bijbetaald worden voor alcoholische dranken. Meer maatschappijen doen aan deze kneuterigheid, maar zelden op een long distance flight. AIR Canada wel. Op zich vreemd, want iedere luchtvaartmaatschappij kan vliegtuigen besturen en de stoelen net iets dichter bij elkaar zetten om te besparen. Maar onderscheid kun je alleen maken in de service. Waarom gooi je de klanttevredenheid overboord voor misschien één euro inkoopprijs op een blikje bier. In Vancouver is het acht uur later dan Osaka. Dit betekent dat het al midden in de nacht is. Na het eten doe ik mijn oordoppen in, oogmasker voor en ga slapen.