Reisverslag Vulkanen, gletsjers en watervallen

1 - 13 augustus 2021 (13 dagen)

IJsland > Pruttelende modder

Dag 4 - Woensdag 4 augustus 2021

Wanneer ik onder de douche stap, ruik ik direct een zwavel lucht. Het is normaal voor IJsland dat het hete water uit de grond komt. Hele steden worden verwarmd met vulkanisch water. Toch voelt zo’n zwaveldouche niet direct fris. Het ontbijt is in een nabijgelegen hotel. In de enveloppe van gisteren zat een routekaartje hoe we bij het hotel kunnen komen. We besluiten direct onze bagage in te laden en na het ontbijt verder te rijden. In het hotel staat een buffet gereed. Niemand lijkt zich om onze ontbijt-voucher te bekommeren. We pakken van het buffet wat we willen. Om half negen gaan we op pad. Omdat de kerk van Hólar, de oudste stenen kerk van IJsland, pas om tien uur de deuren opent, rijden we eerst naar Hofsós. Dit ligt iets voorbij Hólar. Bij Hofsós ligt basaltgesteente aan de kust. Hier is goed te zien hoe lava kan veranderen in pilaarachtige rotsformaties. Iets zuidelijker staat een klein kerkje uit de zeventiende eeuw midden in het veld. Om er te komen moeten we een toegangshek openen. We sluiten het hek weer achter de wagen, zodat de schapen niet kunnen ontsnappen. Het kerkje is het oudste turfkerkje op IJsland. Rond het kerkje ligt een ronde turfmuur. Op de windvaan staat 167x. Het laatste cijfer ontbreekt. Van de oudste turfkerk rijden we naar de oudste stenen kerk in Hólar. De kerk is inmiddels geopend. Achter het altaar staat een prachtig drieluik. Men neemt aan dat dit van Nederlandse makelarij is. De kerk, in rode bakstenen opgetrokken, dateert uit 1763.

IJsland - Het oudste turfkerkje van IJsland uit de 17de eeuw

De kerktoren staat los van de kerk. Naar het schijnt ligt onder de toren de laatste katholieke bisschop van IJsland van voor de reformatie in 1550, Jón Arason, begraven. We volgen de kustweg over het schiereiland naar Siglufjörður. Het uitzicht op het fjord en de oceaan zijn schitterend. De weg slingert en gaat op en neer. Soms is het stijgingspercentage meer dan tien procent. Na een uurtje rijden arriveren we in Siglufjörður, de meest noordelijk gelegen plaats (met meer dan 1.000 inwoners) van IJsland. Siglufjörður was vroeger de haringhoofdstad, maar is vervallen tot een rustige havenplaats. We lopen een rondje door het centrum. Naast de haven ligt een camping. Campers staan hier zij aan zij op het kale veld. Het geeft een wat troosteloos beeld. We rijden snel door naar Akureyri. Net buiten Siglufjörður rijden we een bijna vier kilometer lange tunnel in, direct gevolgd door een zeven kilometer lange doorgang onder de bergen. Deze tunnel zorgt er voor dat Siglufjörður ook in de winter bereikbaar blijft. Via het Eyjafjörður komen we tegen één uur in Akureyri. Dit is de grootste stad in het noorden. Toch heeft Akureyri maar 18.000 inwoners. Door de regio functie van de stad is het gezellig druk in het centrum. We beklimmen de trap naar de modern ogende Akureyrarkirkja kerk.

IJsland - De moderne Akureyrarkirkja kerk in Akureyri

Deze Lutherse kerk is een symbool voor de stad. In de winkelstraat bestellen we koffie in de boekwinkel. Hier wordt speciaal over gerept in de reisgidsen. De jongen bij de kassa hoort dat wij uit Nederland komen. Zijn ouders zijn vanuit Nederland naar IJsland verhuisd, vertelt hij in het Nederlands. Het is over het algemeen mooi weer vandaag. We hebben de zon regelmatig gezien. Wanneer we Akureyri verlaten zien we het stadje vanaf de overzijde van de fjord in de zon liggen. Net buiten Akureyri ligt een toltunnel. Wij slaan voor de tunnel af en nemen de pas over de bergen. De pas heeft mooie uitzichten. Aan de andere zijde van de pas komen we bij de Goðafoss, de Godenwaterval. Het is verbazingwekkend hoeveel toeristen hier samen komen. Waar komt iedereen opeens vandaan? De Goðafoss behoort tot één van de mooiste watervallen van IJsland. Over een breedte van 30 meter valt het water twaalf meter omlaag. Een indrukwekkend gezicht. Wanneer we onze weg vervolgen naar het Mývatn meer, betrekt de lucht. Hoe meer we het binnenland in rijden hoe donkerder de lucht wordt. Het duurt niet lang of dikke druppels vallen op de voorruit. Plassen vormen zich op de weg. Jammer dat het hier net gaat regenen. We maken een stop bij het meer. In de stromende regen kijken we uit over het meer. Een wandeling heeft nu geen zin. Mývatn betekent muggen-meer. Zelfs in de regen is al snel duidelijk waar deze naam vandaan komt. Honderden muggen dansen in de lucht.

IJsland - Volop vulkanische activiteit rond het meer van Myvatn

De omgeving van Mývatn is een zeer actief vulkanisch gebied op de breuklijn. Ook het meer zelf is door vulkaanuitbarstingen ontstaan. Aan de andere zijde van de Námaskarð pas lijkt het iets minder hard te regenen. Hier ligt Hverir, een gebied van hete bronnen. Al vanaf de parkeerplaats zien we rookpluimen uit de grond komen. Wat een bizarre locatie is dit. Overal waar we kijken zien we stoom of pruttelende modder. De mineralen geven het gebied een bijzondere kleur. Met koordjes is aangegeven waar je veilig kunt wandelen. Een paar meter naar links of naar rechts liggen pruttelende bronnen. De zwavelhoudende gassen geven een onaangename geur. Helaas trekt de bui over de berg. Het begint harder te regenen. We proberen de camera’s droog te houden. We stappen in de auto en rijden het laatste stukje voor vandaag naar Húsavík. Dit havenplaatsje ligt ongeveer driekwartier rijden noordelijker. In het centrum, net achter de kerk van Húsavík, hebben we een appartement. We hebben vooraf een code gekregen waarmee we de sleutel kunnen pakken. Dit is prima verzorgd. Voor de avond wandelen we Húsavík in. Tegenover de kerk zitten de rederijen die walvisvaarten verzorgen. Wij hebben tickets voor morgenochtend. Het restaurant naast het ticketbureau ziet er gezellig uit. Helaas zijn alle tafels al gereserveerd. We reserveren snel een tafel voor morgenavond. Iets verderop ligt een tweede restaurant. Veel meer keus lijkt Húsavík niet te hebben. Ook hier zijn de tafels bezet, maar als we twintig minuten wachten komt er een tafel vrij. We bestellen een drankje en wachten buiten op het terras.

Blauwe kleurOp sommige plekken heeft het ijs een heldere blauwe kleur
Falljökull gletsjerEén van de uitlopers van de Vatnajökull gletsjer
Afgebroken gletsjer ijsVan dichtbij zijn de ijsbergen te aanschouwen