Reisverslag Vulkanen, gletsjers en watervallen

1 - 13 augustus 2021 (13 dagen)

IJsland > Achter de Seljalandsfoss

Dag 10 - Dinsdag 10 augustus 2021

Om acht uur staat het ontbijt gereed. De man die gisteravond onze kamer binnenstapte, heeft het buffet bereid. Hij zegt ons vriendelijk gedag. Geen idee of hij ons linkt aan het voorval. Na het ontbijt rijden we voor de laatste keer het stuk langs de gletsjers. De mist van gisterenavond is opgetrokken en de zon laat zich weer volop zien. We hebben mazzel met het weer de laatste dagen. We rijden door naar Kirkjubæjarklaustur. Dit plaatsje ligt voorbij Jökulsárlón, het ijsschotsenmeer en het Skaftatell National Park. We rijden bijna tweehonderd kilometer. Net voorbij Kirkjubæjarklaustur ligt de Fjaðrárgljúfur Canyon. Een bijzonder mooi uitgesleten canyon. Tot voor kort was de kloof vrijwel onbekend, totdat Justin Bieber zijn videoclip hier opgenomen heeft. Niet alleen de fans van de Canadese zanger komen hier, maar de Fjaðrárgljúfur Canyon staat sindsdien ook vermeld in de meeste reisgidsen. We volgen een rij auto’s vanaf de afslag van de ringweg naar het parkeerterrein. Het parkeerterrein staat praktisch helemaal vol. Hierdoor lijkt het erg druk. Toch staan er misschien maar vijftig auto’s en één touringcar. Door de enorme toeloop aan toeristen is het niet meer toegestaan om door de canyon zelf te wandelen. Alleen het pad aan de bovenzijde van de kloof is toegankelijk. Vanaf verschillende uitkijkplatformen hebben we zicht in de prachtige canyon.

IJsland - het water valt in de Fjaðrárgljúfur Canyon

Wat een mooie natuur. Bij het laatste uitkijkplatform kijk je ook uit op de waterval. Het water valt vanaf de rand van de canyon in etappes zo’n honderd meter. Vanaf de kloof is het nog zestig kilometer rijden naar Vík. De ringweg loopt door de uitgestrekte Eldhraun lavavelden. Dit lavaveld is ontstaan in 1783 bij een uitbarsting van de Lakagigar vulkaan. De uitbarsting duurde maar liefst negen maanden en was één van de zwaarste op IJsland. Het gestolde lavagesteente is sindsdien begroeid met mos. Het mos op de lava is kwetsbaar en groeit uiterst traag. Daarom wordt overal op IJsland gevraagd niet op het mos te gaan staan. Het herstel kan tientallen jaren duren. Het stadje Vík í Mýrdal, wat ‘baai in het veendal’ betekent, ligt op een beschutte plek aan zee. Het is de meest zuidelijk gelegen plaats op IJsland. Het is ook de plaats waar de meeste regen valt. Gelukkig is het vandaag droog. In het oude centrum van Vík bestellen we een lunch in een restaurant. In de omgeving van onze overnachting vanavond zijn nauwelijks eetgelegenheden. Door nu uitgebreid te eten, kunnen we vanavond een picknick doen. Het nabij gelegen bezoekerscentrum stelt in onze ogen niet zoveel voor. We rijden terug naar de doorgaande weg om te tanken en om boodschappen te doen. Net buiten Vík ligt de Dyrhólaey vogelrots. Voorheen kon je met de auto tot vlak bij de vuurtoren komen, maar door de grotere stroom toeristen is een nieuw parkeerterrein aangelegd. Hiervandaan is het een half uurtje lopen naar de vuurtoren.

IJsland - Twee bogen waar het zeewater onder door stroomt

Een stevige frisse wind begeleidt ons. Over het rotsachtige pad lopen we omhoog tot aan de voet van de vuurtoren. De Dyrhólaey rots heeft twee bogen waar het zeewater door stroomt. Vanaf de hoge rotspunt hebben we hier schitterend zicht op. Wanneer we teruglopen naar het parkeerterrein zien we veel mensen bijeen staan. Er blijken papagaaiduikers op de rotsen te zitten. De vogels vliegen uit om voedsel te zoeken. Het landen in de harde wind op de rots is nog niet voor iedere papagaaiduiker even gemakkelijk. Sommige jonge vogels laten zich het laatste stukje gewoon vallen. Een klein stukje verder langs de ringweg ligt bij het plaatsje Skógar de Skógafoss. Al vanaf de weg zien we de waterval liggen. Het water klettert met veel geweld over de rand. De waterval is 25 meter breed en 60 meter hoog. Ondanks dat we tijdens deze reis al verschillende watervallen gezien hebben, is deze toch ook weer bijzonder. Via een trap aan de zijkant klimmen we naar de bovenzijde van de waterval. De eerste treden zijn erg hoog. Iedere trede is zeker ruim dertig centimeter. Gelukkig volgt daarna een stalen trap met normale traptreden. Vanaf de top kijken we precies op de rand van de waterval en het riviertje waar het water door aangevoerd wordt. In de diepte zien we een camping en de parkeerplaats liggen. Alles lijkt vanaf deze hoogte heel klein.

IJsland - De zestig meter hoge Skógafoss

Het is inmiddels zes uur. We rijden het laatste stukje naar onze overnachting. De navigatie kent het plaatsje niet. We voeren de coördinaten van het overnachtingsadres in. Even later rijden we het terrein op van Brú guesthouses. Midden in een vlakte staan twaalf moderne bungalows. Het heeft iets weg van twaalf grote dozen. Vanuit ons huisje kijken we uit over de landbouwgrond en de bergen daarachter. ‘s Avonds hebben we het plan om naar de Seljalandsfoss waterval te gaan. Deze waterval ligt vlakbij. Omdat we vanmiddag al uitgebreid gegeten hebben, nemen we een picknick mee met wat brood, beleg en sap. Het bijzondere aan de Seljalandsfoss waterval is dat je achter het water langs kunt lopen. Dit samen met de zonsondergang moet dit een idyllische plek zijn om te eten. Het idee was goed, maar de uitvoering minder. Er staat een flinke wind bij de waterval en het opspattende water van de waterval maakt de omgeving nat. Voorzichtig lopen we over het smalle paadje tot achter de waterval. De laagstaande zon schijnt door de waterstraal heen. De zon verlicht het vallende water. Het is een prachtig gezicht. Het plan voor de picknick laten we varen. We nemen de spullen weer mee terug naar ons huisje en eten het daar op.

IJsland - Je kunt achter de Seljalandsfoss waterval doorlopen

Svartifoss watervalHet water valt mooi naar beneden van de Svartifoss waterval
Blauwe kleurOp sommige plekken heeft het ijs een heldere blauwe kleur
Falljökull gletsjerEén van de uitlopers van de Vatnajökull gletsjer
Afgebroken gletsjer ijsVan dichtbij zijn de ijsbergen te aanschouwen