Home > Noorwegen > Rondreis Noorwegen > Reisverslag dag 7
2001 (9 dagen)
Vandaag is het eigenlijk de vrije dag. Ruud heeft voorgesteld om de treinreis van Flåm naar het Myrdal te maken door de bergen en vervolgens met de trein richting Ål te reizen. Dit kost 350 NOK (45 euro) per persoon. Iedereen vond dit eerder al een goed idee.
Ruud heeft de trein al in Trondheim gereserveerd. Svein is bereid om ons met de bus naar Flåm te rijden. We vertrekken om tien uur. Het weer is wat minder. Het regende licht. We rijden met de bus de route van gisteren terug via Ål naar Geilo. Even na Geilo buigen we af richting Aurland. Aurland is een rijke provincie, omdat ze hier veel energie opwekken uit waterkracht. Hiervoor zijn wel diverse watervallen afgedamd door krachtcentrales. De route loopt verder door het Hallingdal en het Strandkwarde (zoutmeer). Onderweg houden we een koffiestop in een kleine nederzetting nabij het meer. Bij dit restaurant staan diverse vakantiehuisjes, die in de zomer te huur zijn. Eén huisjes hebben we van binnen bekeken. Op weg naar Flåm komen we langs het begin van de 24,5 kilometer lange lærdaltunnel, waarvan we eerder deze reis de film gezien hebben. Wij gaan er niet doorheen, maar op de terugweg is het voor Svein wel de kortste route.
Via de Aurlandsfjord bereiken we Flåm. Flåm is een klein plaatsje aan het einde van het Aurlandsfjord en is tevens het beginpunt van de Flåmsbane. Deze spoorlijn loopt dwars door de bergen en is 20 kilometer lang. In de 20 kilometer stijgt de trein maar liefst van 2 naar 866 meter hoogte. Hiermee is dit traject het steilste traject in Europa voor treinen zonder tandrad. De trein heeft dan ook vijf verschillende remsystemen. Voordat de trein vertrekt is er nog ruim de tijd om het plaatsje en de haven te bekijken. De havenkade is gevuld met souvenirwinkeltjes. Aan de kade heb je een prachtig uitzicht over de Aurlandsfjord. In een van de winkeltjes koopt Rita een prachtige Noorse jas. Tijdens het passen zijn niet alleen de medereizigers het er over eens dat de jas prachtig staat. Ook de andere toeristen knikken vriendelijk instemmend. Om tien over vier vertrekt de treinrit naar de bergtop. In drie talen worden de bezienswaardigheden aangekondigd. Af en toe rijdt de trein speciaal langzamer voor foto's. Bij de grote waterval stopt de trein zelfs helemaal zodat iedereen uit kan stappen om een kijkje te nemen. Zeker de massaal aanwezige japanners maken hier gebruik van, op de voor hen zo gebruikelijk wijze. Na een uurtje arriveert de trein op het station van Myrdal.
De aansluitende trein was al volgeboekt, dus moeten we een uurtje wachten op de volgende. Dit is de doorgaande trein van Bergen naar Oslo. Wij nemen de trein van Myrdal tot Ål. Tot de trein arriveert, drinken we wat in de restauratie. Ook bel ik René om hem te feliciteren met zijn verjaardag. Om tien voor zes arriveert de trein precies op tijd. We zitten verdeeld over drie wagons. De treinreis loopt over de Hardangervidda. Onderweg passeren we Finse. Finse is het hoogste gelegen station van Noorwegen op zo'n 1100 meter. Dit is ver boven de boomgrens en grote delen van het jaar bedekt met sneeuw. Om de treinbaan sneeuwvrij te houden zijn houten overkappingen gemaakt langs de route. Diverse passagiers zullen deze kappen op de foto hebben, omdat ze bij het afdrukken net te laat waren. Om 19:17 uur komt de trein aan in Ål. Svein staat hier met de bus te wachten. Hij rijdt ons naar het hotel in Hemsedal. Om iets over achten arriveren we bij het hotel en gaan snel eten. Na het eten laat Frenk op het grote videoscherm zijn video zien. Leuk om de beelden terug te zien.