Reisavonturen Benin

Home > Benin > In de ban van de Voodoo > Reisverslag dag 11

Reisverslag In de ban van de Voodoo

21 dec 2010 - 12 jan 2011 (23 dagen)


Benin > Oudjaar tussen de Beninezen

Dag 11 - Vrijdag 31 december 2010

Ongemerkt heb ik gedurende de nacht toch het vuur in de gaten gehouden. Vanuit mijn tent zie ik de oranje gloed af en toe oplaaien. Ook hoor ik het hout knapperen. De volgende ochtend blijk ik nog geluk gehad te hebben. Verschillende reisgenoten stonden met hun tent in de baan van de rook. Het vuur blijkt tot de rand van het voetbalveld gekomen te zijn, zo'n honderd meter van de tenten. De dorpsbewoners lachen om onze zorgen en begrijpen niet dat wij ons er zo druk om maken. Dit gebeurt ieder jaar. We starten de dag met een wandeling vanuit Nyamdé langs de doorgaande zandweg de Tamberma vallei in. Onderweg komen we verschillende mensen tegen, die op weg zijn naar de markt in Kandé. Hoewel de omgeving niet heel afwisselend is, is het lekker om gewoon even lekker te lopen. Enkele kilometers verder pikt de bus ons na ruim twee uur lopen weer op. We rijden verder richting een echt Tamberma dorp met Tata huizen. Antoin, het stamhoofd, heet ons officieel welkom, waarna zijn zoon Josef ons door het dorp leidt.

Benin - De Tata's zijn de kasteelwoningen van de Tamberna stam in Noord Togo

Al snel worden we belaagd door dorpsbewoners die kleine souvenirs willen verkopen. Vrouwen, mannen en de kinderen. Volgens mij staat iedereen wel iets aan te prijzen. Josef leidt ons naar een van de Tata-huizen. Via een smalle doorgang komen we bij de offerplaats voor de rituelen. Ook kan het vee hier gehouden worden bij een vijandige aanval. Via een opstapje kom ik in de primitieve keuken. De vrouw des huizes is aan het koken. Ze vormt een prachtig plaatje met het invallende zonlicht op de in rook gevulde keuken. Ze wil alleen niet op de foto. Ik respecteer haar keuze. Ik klim via een tweede opstapje naar het dak van de Tata. Hier zijn de slaapvertrekken, wordt het graan opgeborgen in silo's en liggen de bonen op het dak te drogen. Ik vraag mij af of het dak stevig genoeg is voor een groep westerlingen en blijf voor de zekerheid wat aan de rand lopen. Een man laat de graansilo zien. Hij nodigt mij uit om via een houten boomstam, waar traptreden uitgehakt zijn, om in de silo te kijken. Vanaf boven zie ik dat de silo door middel van scheidingsvlakken meerdere compartimenten heeft. Ik verbaas me er over dat deze huizen al zo'n tweehonderd jaar zo gebouwd worden, maar ook dat ze voldoende bescherming boden tegen vijandige aanvallen. We lopen verder door het dorpje langs de verschillende Tata's. Het is opvallend dat alle Tata's exact hetzelfde gebouwd zijn. Waarschijnlijk komt het omdat iedereen elkaar helpt als een huis om de tien jaar grondig opgeknapt moet worden. Als we weer bij de bus zijn, rijden we verder via de zandweg in de richting van Boukombé, de officiële grensplaats. Nog net op het grondgebied van Togo stoppen we voor een lunch. Onder een afdakje deelt Toto sandwiches omelet uit. De grens tussen Togo en Benin is niet meer dan een grote tak. Nadat de paspoorten gecontroleerd zijn, wordt de tak weggehaald en rijden we Benin in.

Benin - Op het dak van de Tata-woning drogen de Tamberna stammen hun koffie

In het centrum van Boukombé stoppen we nog even bij het douanegebouw voor een formele stempel in het paspoort. Daarna rijden we verder door de vallei. De stammen aan deze zijde van de grens behoren tot de Somba-stam. De Somba-stam is gelieerd aan de Tamberma in Togo. De Somba's bouwen ook Tata-kasteelhuizen volgens het model van de Tamberma's. Bij het plaatsje Koussou-Koungou slaan we onze tentenkamp op voor twee nachten. Op deze wat krappe plek onder een grote mango-boom zullen we ook oudejaarsavond vieren. Aan het einde van de middag wandel ik alleen naar het dorpje, zo'n vijfhonderd meter terug. In de plaatselijke bar, begrijp ik met veel handen-en-voeten werk dat er 's avonds een oud-en-nieuw feest is vanaf half tien tot zes uur de volgende ochtend. Ik ontmoet Blaise en Casmir, twee jongens van rond de achttien uit het dorp. Zij spreken allebei een beetje Engels, wat de conversatie ten goede komt. Ik bestel bier voor hen.

Benin - Een biertje met Balise in een lokale bar in Koussou-koungou

Ze studeren in Boukombé en zijn in het weekend in Koussou-Koungou. Blaise helpt dan zijn moeder. Zijn vader is al overleden. Zijn gezicht heeft fijne inkervingen, die kenmerkend zijn voor de stamgenoten. De fijne lijnen worden al op jonge leeftijd gemaakt. 's Avonds na het eten is er bij de tenten een folklore avond. De avond wordt gezamenlijk gehouden met een Franse groep. Zij hebben al het nodige alcohol op. Zij gedragen zich luidruchtig en met weinig respect voor de dansgroep. Als ze ook tussen de dans door gaan lopen verlaten wij met grote ergernis het optreden. Bij de tenten maakt de Harmattan, flinke Sahara wind, het onaantrekkelijk om buiten te zitten. Veel zand waait door de lucht. Om tien uur proosten we alvast op het nieuwe jaar met champagne. De meeste reisgenoten zoeken hun tent op. Met een klein groepje lopen we in het donker naar het feest in het dorp. Bij de ingang moeten we een entree van 100 CFA (16 cent) betalen. Op de binnenplaats schalt de muziek uit de grote boxen. Ik schat dat er zo'n zestig mensen dansen op de house-achtige muziek. Het bier blijkt op en er is alleen cola voorhanden. Hier heb ik nu geen trek in. We stappen de dansvloer op en dansen mee op de muziek. Casmir en Blaise zijn ook aanwezig en komen al snel bij ons dansen. Rond middernacht is er geen groot aftellen. De muziek stopt en iedereen wenst elkaar 'Bonne année'. Het is 2011. Het eerste nummer is dan ook 'bonne année, bonne année' van Lokassa, een aanstekelijk ritmies nummer, dat ik de afgelopen dagen al regelmatig gehoord heb. Terug bij de tent trekken we de laatste fles champagne open en toosten met z'n drieën op het nieuwe jaar. 'Gelukkig Nieuwjaar'



Meisje KabyéEen meisje langs de kant van de weg vraagt zelf om een foto
AnanasDe ananas vrucht
Dansers in trancheTwee dansers zijn voor het optreden in tranche gebracht
Offerplaats DankolyBij de voodooplaats Dankoly vragen mensen de Voodoo God om raad