Reisavonturen Chili

Home > Chili > Rondreis Patagonië > Reisverslag dag 8

Reisverslag Rondreis Patagonië

12 nov 2008 - 8 dec 2008 (27 dagen)

Chili > Dolfijnen naast de veerboot

Dag 8 - Woensdag 19 november 2008

Om kwart voor vier worden we gewekt door de nachtportier. Snel douchen, spullen pakken en ontbijten. Ondanks het vroege tijdstip heeft het hotel een eenvoudig ontbijt klaar gezet. Alleen zijn er nog geen verse broodjes. Het bericht van half vijf blijkt niet bij iedereen doorgekomen te zijn. Snel pakken zij wat te eten bij elkaar voor onderweg. Koen slaat het ontbijt over, hij stapt ziek het busje in. In enkele minuten worden we naar het busstation gebracht. Hier vertrekt om tien over vijf de lijndienst naar Punta Arenas. Als de bus langs de baai Ushuaia uit rijdt hebben we zicht op een prachtige zonsopgang in de baai. Marion heeft nog geprobeerd om de bus even bij een bakkertje te laten stoppen, maar hier is niet voldoende tijd voor. We krijgen een ontbijtpakketje in de bus.

Chili - De veerboot over de Straat van Magallanes

Een doosje met wat zoete koekjes. Ik slaap wat in de bus en kijk een film. Bij de grens van Argentinië en Chili staat een kilometers lange rij vrachtauto's. Gelukkig kunnen wij de rij via de andere weghelft passeren. Er blijkt een staking van douaniers te zijn en het vrachtverkeer wordt tegengehouden. Voor ons staken ze niet, maar erg snel gaat het allemaal ook niet. Na een uurtje zijn we allemaal de grens over. We rijden met de bus langs de rij vrachtwagens aan de andere kant van de grenspost. Rond twee uur arriveren we bij de veerboot bij het kanaal van Magallanes. De meest noordelijke doorvaart in Zuid Amerika van oost naar west. De veerboot is net vertrokken, dus wachten we heerlijk in het zonnetje met uitzicht op het brede kanaal. Het laden van de veerboot valt nog niet mee. Door de lage waterstand, is er een flinke hoek tussen de kade en de oprijplaat. Voor de touringcars en vrachtwagens is dit net te veel en raken zij met de voorkant of de achterkant de grond. Om dit te voorkomen worden houten balken neergelegd, waar men stapvoets over rijdt de boot op. Wij slaan dit vanaf het dek gade. Als alle wagens geladen zijn, varen we naar de overzijde. Onderweg worden we begeleid door twee zwart-wit dolfijnen. Een erg leuk gezicht, jammer dat ik mijn camera in de bus heb laten liggen. Aan de overzijde rijden we verder richting Punta Arenas. Aan het einde van de middag komen we aan in het Chileense stadje. Met een busje rijden we naar het hotel. 's Avonds gaan we het stadje in om te eten bij La Luna. Na afloop krijgen we een pisco sour van het huis. Om half één zijn we terug in het hotel.

Perito MorenoDe gletsjer Perito Moreno stroomt in het meer
Magellan GooseEen vrouwtjes Magellan Goose in national parc Torres del Paine
WeerspiegelingDe bergen weerspiegelen in het Lago Skottsberg
MariabeeldHet mariabeeld kijkt over Santiago de Chile

Reisverslag Rondreis Patagonië

Ben jij een wereldreiziger?